İki Bayram Arasında Nikah Yapılır mı?
Birçok kez duyduğunuz sözlerden biridir. "İki bayram arası nikah olmaz" diye halk arasında söylerler. Bu söz ülkemizin hemen hemen her yerine yayılmış aslı olmayan batıl bir düşüncedir.
Yılın herhangi bir gününde, saatinde, gecesinde ve ortasında nikah yapılabilir. Yani herhangi bir engel yoktur nikaha. Nikahın yapılmaması için belli zaman veya özel gün dinimizde yoktur. Ancak halk arasında iki bayram arası nikah yapmak uğursuzluk getirir düşüncesiyle her kim çıkardıysa bu sözü öyle gelmiş böyle gider olmuş ve genel olarak da bundan dolayı insanlar evliliklerini iki bayram arasına bırakmadıklarını düşünerek Ramazan bayramında değil Kurban bayramından sonraki günlere tarih alarak düğün ve nikahlarını yapmaktadırlar.
Eğer denildiği gibi olsaydı zaten kimse evlenemez herkes bekar kalırdı. İki bayram arası olmayan sene yok. Ramazan'dan sonra Kurban bayramı bu ikisinin arası iki bayram arası. Kurban bayramı bitiminden sonraki diğer Ramazan bayramına kadar ki günlerde iki bayram arası olduğundan "iki bayram arası nikah olmaz" sözü boş ve saçma bir söz olduğunu net şekilde anlayabiliriz.
Senede 2 bayram olduğu gibi ayrıca Müslümanların haftalık bayramı olan Cuma günününde, eğer Cuma namazını kaçıracak kadar meşguliyet olursa o aralıkta nikah kıymak doğru olmaz. Çünkü en önemli gündeki farz-ı ayn (Allahü Teâlâ'nın kesin olarak yapılmasını ve yerine getirilmesini istediği, yapılması kat'i delillerle sabit olan emir ve emirlerdir). olan Cuma namazını kılmamaya sebebiyet verdiğindendir.
Cuma gününe gelen düğün ve nikah gibi işlemleri o zaman diliminden önce veya sonraya bırakmak en doğru yaklaşım olur. Bu şekilde bize emredilen ibadetten mahrum kalıp şer işlememiş oluruz.
Genel olarak zaten bu günlerde ve saatlerde nikah gibi işlemler pek yapılmamaktadır. Bundan dolayı herhangi bir sıkıntı olmayacaktır. İki bayram arası nikah yapılmaması sözü cahiliye devrinden bu zamana kadar bizlere kadar ulaşmıştır. Fakat Hz. Muhammed (sallallahu aleyhi ve sellem) Efendimiz bu adeti geçersiz kılmıştır.
"Resul-i Ekrem Efendimiz (s.a.v.) Hz. Âişe validemizle Şevval ayında nişanlanmış, üç sene sonra da yine Şevval ayında evlenmiştir. Böylece iki bayram arası olan Şevval ayında düğün yapmak ve nikâh kıymak sünnet olmuştur."(Müslim, Nikâh: 73)
Yılın herhangi bir gününde, saatinde, gecesinde ve ortasında nikah yapılabilir. Yani herhangi bir engel yoktur nikaha. Nikahın yapılmaması için belli zaman veya özel gün dinimizde yoktur. Ancak halk arasında iki bayram arası nikah yapmak uğursuzluk getirir düşüncesiyle her kim çıkardıysa bu sözü öyle gelmiş böyle gider olmuş ve genel olarak da bundan dolayı insanlar evliliklerini iki bayram arasına bırakmadıklarını düşünerek Ramazan bayramında değil Kurban bayramından sonraki günlere tarih alarak düğün ve nikahlarını yapmaktadırlar.
Eğer denildiği gibi olsaydı zaten kimse evlenemez herkes bekar kalırdı. İki bayram arası olmayan sene yok. Ramazan'dan sonra Kurban bayramı bu ikisinin arası iki bayram arası. Kurban bayramı bitiminden sonraki diğer Ramazan bayramına kadar ki günlerde iki bayram arası olduğundan "iki bayram arası nikah olmaz" sözü boş ve saçma bir söz olduğunu net şekilde anlayabiliriz.
Senede 2 bayram olduğu gibi ayrıca Müslümanların haftalık bayramı olan Cuma günününde, eğer Cuma namazını kaçıracak kadar meşguliyet olursa o aralıkta nikah kıymak doğru olmaz. Çünkü en önemli gündeki farz-ı ayn (Allahü Teâlâ'nın kesin olarak yapılmasını ve yerine getirilmesini istediği, yapılması kat'i delillerle sabit olan emir ve emirlerdir). olan Cuma namazını kılmamaya sebebiyet verdiğindendir.
Cuma gününe gelen düğün ve nikah gibi işlemleri o zaman diliminden önce veya sonraya bırakmak en doğru yaklaşım olur. Bu şekilde bize emredilen ibadetten mahrum kalıp şer işlememiş oluruz.
Genel olarak zaten bu günlerde ve saatlerde nikah gibi işlemler pek yapılmamaktadır. Bundan dolayı herhangi bir sıkıntı olmayacaktır. İki bayram arası nikah yapılmaması sözü cahiliye devrinden bu zamana kadar bizlere kadar ulaşmıştır. Fakat Hz. Muhammed (sallallahu aleyhi ve sellem) Efendimiz bu adeti geçersiz kılmıştır.
"Resul-i Ekrem Efendimiz (s.a.v.) Hz. Âişe validemizle Şevval ayında nişanlanmış, üç sene sonra da yine Şevval ayında evlenmiştir. Böylece iki bayram arası olan Şevval ayında düğün yapmak ve nikâh kıymak sünnet olmuştur."(Müslim, Nikâh: 73)
Bir önceki yazımızda "Günahlardan Kurtarıp Tertemiz Yapan Dua" isimli konumuzu okuyabilirsiniz
Comments